English
تاریخ : دوشنبه 29 مهر 1398
کد 54

ترجمه فارسی کتاب کنترل فعال سازه‌ها (تئوری و کاربردها) تسو ته سونگ منتشر شد

-
ترجمه فارسی کتاب کنترل فعال سازه‌ها (تئوری و کاربردها) پروفسور تسو ته سونگ توسط جناب آقای دکتر مازیار فهیمی فرزام، عضو محترم هیأت علمی گروه مهندسی عمران و دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی سازه، جناب آقای مهندس سیدعلی موسوی و سرکار خانم زهرا کاظمی  انجام و منتشر شد.

 
از طرف اساتید و هیأت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه مراغه، تلاش جناب آقای دکتر مازیار فهیمی فرزام و دانشجویان کوشای ایشان در ترجمه کتاب ارزشمند کنترل فعال سازه‌ها (تئوری و کاربردها) در انتشارات دانشگاه مراغه را تبریک عرض نموده و توفیق روز افزون این عزیزان را در خدمت به جامعه علمی کشور از خداوند متعال خواستاریم.

در ادامه می‌توانید مقدمه مولف و مقدمه مترجم در مورد این اثر را مطالعه نمایید: 
 

مقدمه مولف (پروفسور تسو ته سونگ)

امروزه کاهش خطرات طبیعی یکی از مهم‌ترین مسائل فراروی مهندسان عمران می‌باشد هنگامی که ساختمان‌های مسکونی یا اداری به صورت غيرقابل کنترل و با لرزش‌های زمین تکان می‌خورد، برای ساکنین حس درماندگی ایجاد می‌شود. همه ما از طریق تلویزیون و سایر رسانه‌های خبری، شاهد تخریب گسترده اموال و تلفات غم انگیز ناشی از زلزله، طوفان، آتش‌سوزی و یا سیل بوده‌ایم. در مهندسی سازه، یکی از چالش‌های دائمی، یافتن راه‌های جدید و بهتر حفاظت از سازه‌ها و تأسیسات ساخته شده در برابر اثرات مخرب نیروهای محیطی وایرانگر می‌باشد. راه دیگر برای پژوهشگران و طراحان، ارائه طرح‌های محافظه کارانه‌تر است، تا سازه‌هایی مانند ساختمان‌ها و پل‌ها بهتر بتوانند بارهای بزرگ خارجی را تحمل کنند. با این وجود، این رویکرد از لحاظ فن‌آورانه و اقتصادی نمي‌تواند قابل قبول باشد. رویکرد احتمالی دیگر، ایجاد شباهت بیشتر بین رفتار سازه‌ها با ماشین‌ها، هواپیماها یا انسان می‌باشد، به نحوی که بتوانند در مقابل نیروهای خارجی، رفتاری انطباقی و یا پاسخ مناسب از خود نشان دهند. به عبارتی ماهیچه‌های سازه در مواقع ضروری می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند یا تنظیمات مناسب را در داخل سازه متناسب با شرایط محیطی ایجاد کنند. روش اخیر منجر به تحقیقات بر روی مفاهیم کنترل فعال سازه شده و زمینه جدیدی از تحقیقات را گشوده است که در اوایل سال ۱۹۷۰ ابتدا به عنوان یک ایده دهنی مورد توجه قرار گرفت، اما در حال حاضر در مرحله‌ای است که آزمایشاتی در مقیاسی بزرگ در حال انجام می‌باشد و سیستم‌های کنترل فعال عملیاتی در سازه‌هایی با مقیاس واقعی، طراحی و نصب شده‌اند.
دلیل دیگری که کنترل فعال سازه توجه زیادی را به خود جلب کرده پیشرفتهاي سریعی می‌باشد که در تکنولوژی‌های مربوطه صورت گرفته است. توسعه مفهوم کنترل فعال باید با پیشرفت‌هایی در زمینه‌هایی مانند کامپیوتر، الکترونیک تکنیک‌های اندازه‌گیری، ابزار، کنترل کننده‌ها، عملگرها، مواد و غیره همراه باشد. در حال حاضر پیشرفت‌های فوق‌العاده در همه زمینه‌های فوق منجر به توسعه تکنولوژی کنترل فعال شده است. همچنین باید توجه داشت که استفاده از کنترل فعال از نظر تمام فاكتورهای هزينه دارای جذابیت اقتصادی نیز مي‌باشد.
بر اساس منابع حقیقی و تجربی بدست آمده تا امروزه، واضح است که پسیستم‌های فعال اتوماتیک، از لحاظ تکنولوژیکی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت هستند. اما قبل از اینکه کنترل فعال سازه توسط مهندسین عمران و حرفه‌های ساختمانی  به‌طور کلی پذیرفته شود، تعداد زیادی از موانع جدی همچنان باقی است که باید به آن‌ها غلبه شود و هدف از نگارش این کتاب، از این موضوع نشات گرفته است. موضوع این کتاب، معرفی اصول اساسی کنترل به خوانده است. این اصول در نظریه کنترل فعال سازه شامل جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات مستند در مورد پیشرفت‌هایی است که تا امروز صورت گرفته و همچنین پرداختن به مسائل اجرایی می‌باشد. امید است که مطالب موجود در این کتاب به خوانده برای درک بهتر کمک کند، به طوری که او بهتر بتواند مسائل پیچيده مربوطه را طرح کند و به دنبال مطالعات بیشتر در این زمینه جذاب و با سرعت در حال گسترش باشد.
 
مقدمه مترجم (دکتر مازیار فهیمی فرزام)
علم کنترل در چند دهه اخیر به عنوان ابزاری مناسب و کار‌آمد جهت کاهش پاسخ سازه‌ها در برابر بارهای دینامیکی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به لرزه‌خیزی کشور ایران، نیاز به منابعی در زمینه این علم که بتواند مورد استفاده جامعه مهندسی کشور قرار گیرد احساس می شود. روش‌های کنترل سازه به‌طور کلی به چهار دسته کنترل غیرفعال، فعال، نیمه فعال و ترکیبی تقسیم می‌شوند. اگر چه استفاده از روش‌های کنترل فعال و نیمه فعال در زمینه مهندسی عمران نسبت به روش‌های غیرفعال سابقه کمتری دارد، اما به دلیل کارایی بیشتر تحقیقات گسترده‌ای در مورد توسعه این روش‌ها در جریان است.
کتاب حاظر تالیف پروفسور تسو ته سونگ، از اساتید به‌نام رشته مهندسی کنترل در زمینه عمران می‌باشد. ایشان در سال 1955 ميلادي در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ديوتون آمریکا فارغ‌التحصيل شده‌اند و سپس در سال ۱۹۶۲ در رشته علوم مهندسی از دانشگاه پردو درجه دکتری خود را دریافت نموده‌اند. ایشان از اساتید برجسته دانشگاه ایالتی نیوبورک در بوفالو و استاد علوم مهندسی در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ می‌باشد. پروفسور سونگ از جمله بنیان‌گذارانی است که به ترویج دانش کنترل سازه شهرت دارد و در زمینه‌هایی از قبیل آمار و احتمالات مهندسی، ارتعاشات تصادفی و سیستم‌های سازه‌ای از صاحب نظران برجسته است و همچنین در زمینه‌هایی از قبيل معرفي انواع سیستم‌های کنترلی، قابلیت اطمینان، ایمنی سیستم‌های مهندسی و مهندسی زلزله فعالیت داشته‌اند.
از جمله مزیت‌های کتاب حاضر می‌توان به جامع بودن نسبي آن در قالب کتابی مقدماتی در این مبحث، روان بودن مطالب ارائه شده و بررسی مثال‌های متعدد از مباحث گوناگون به منظور درک بهتر مفاهیم کنترل سازه اشاره کرد. مطلب این کتاب در قالب هفت فصل ارائه شده است و این نوشتار سعی دارد در فصول ابتدایی مفهوم کنترل سازه را به صورت تئوری و کاربردی بیان نماید و به سپس به مسائل اجرایی سیستم‌های کنترلي بپردازد. کتاب حاضر می‌تواند برای تدریس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های فني و مهندسی به عنوان مروری مقدماتی بر مفهوم کنترل فعال مورد استفاده قرار گیرد.
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 29 مهر 1398
  • تعداد بازدید 649